Nyitvatartás:
H - P:    6:30-22:00
SZ - V:  8:00-20:00

Csepel, II.Rákóczi F. út 107-115.                          D épület

 +36 (30) 346 2937
 fitness21@gmail.hu
all_you_can_move_sportpass.jpg
pilates_zsanna.jpg
zsiregeto-step2.jpg

Amix

Tökélyre törekvés

Nagyon sok testépítőnek vannak problémái a szimmetriájával kapcsolatban. Egyik kar nagyobb, és formásabb, mint a másik, a hát egyik fele láthatóan szélesebb, a mellizom fejlettsége egyenlőtlen a jobb, és a baloldalon, a bicepsz és az alkar arányossága nem megfelelő. Talán ezek a leggyakrabban előforduló aszimmetrikus problémák.

Ezek a problémák nem korlátozhatók feltétlenül a két oldal eltérő méreteire. A tökéletes, és tudatos testépítőknek is vannak megdöbbentő aszimmetrikus anomáliáik. Az obligát kérdés, hogy tehetünk-e valamit az aszimmetrikus fejlődés ellen?

Véleményem szerint, öt lehetőség nyílik arra, hogy javítsunk helyzetünkön. Ezek a következők:

  1. Kipróbálhatsz egy elektromos stimulálót a lemaradt részre. Az egyes izomsejtek mindegyikének megvan a saját küszöbértéke, az a szint, amelyet túllépve lehetőség nyílik olyan stimuláció megvalósítására, amely kiváltja a szükséges összehúzódást. Egyes izmok könnyebben stimulálhatók, viszonylag kis millivolttal. Már egy kevés is működésbe hozza a központi idegrendszert. Más izmok pedig meglehetősen magas fájdalomtűrő képességgel rendelkeznek, ezek azok, amelyek több fehér izomrostot tartalmaznak. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben, akár 15-20 millivoltot is kell alkalmaznunk, annak céljából, hogy a szükséges összehúzódást kiváltsuk. Az elektromos stimulálás olyan módszer, amellyel talán sikerül célunkat megvalósítani, csökkenteni a fejlettebb résszel szembeni különbséget.
  2. A másik lehetséges módszer, ami javít a helyzeten, az alkalmazott, alaposan mély masszázs. Elvileg, ha a különálló rostokat, amelyek összessége alkotja magát az izmot, valamilyen sérülés éri, akkor összetartja, egymáshoz tapasztja a hegesedés. Az egyes izomrostok megfelelően mély masszírozása révén, ezek újból "függetlenné" válnak, és normális alakúak és méretűek lesznek. Tekintsd ezt egy felszabadító terápiának, ami megszabadítja a láncra fűzött izomsejteket. Próbáld ki!
  3. Alkalmazhatod az egyoldalú edzés módszerét. A lemaradt testrész külön edzése, és az erősebb oldal elhanyagolása talán a leggyakrabban alkalmazott technikája az asszimetria kezelésének. Véleményem szerint, ez egy nem túl jó módszer, és csak ahhoz vezet, mivel az előnyös részünket nem eddzük, hogy két rossz oldalat kapunk. Ehelyett, azt javaslom, hogy tréningezzünk ugyanúgy ahogy eddig, csak a lemaradt részre alkalmazzuk egy másik típusát a stressznek. Például, ha eddig 10 ismétléses sorozatokat végeztél az adott testrészre, akkor használj ezentúl a lemaradt tagodra 5 vagy 6 robbanékony ismétlést, de megpróbálhatod 30-40 kifejezetten lassan végrehajtott ismétléssel is stimulálni. Elméletileg, a sejtalkotók kedvezően fognak reagálni erre az új típusú terhelésre, és a növekedés megindul. Valószínű, hogy az eddigi, megszokott stresszhez már alkalmazkodott a lemaradt rész, és ezért szükséges új típusú stimuláció használata.
  4. Elképzelhető, hogy a problémád olyan eredetű, hogy fel kell keresned egy neurológust, vagy egy speciális gyógymasszőrt. Ők tudnák egészen pontosan meghatározni, hogy miben gyökeredzik az asszimetriád. Elképzelhető, hogy idegrendszeri sérülés okozza. Sok olyan testépítőt, és erőemelőt ismertem, akik e miatt voltak aránytalanok. A legvalószínűbb, hogy a gerinc bizonyos elváltozásai, sérülései miatt maradnak le bizonyos testrészek a fejlődésben. Három tipikus asszimetriás probléma a hát, a kar és a mellizom, amelyeknél a nyaki gerinc problémája gátolhatja a normális fejlődést. Ha nem találunk egyéb magyarázatot az asszimetriánkra, akkor feltétlenül vegyünk részt egy idegrendszeri vizsgálaton.
  5. Amennyiben nem okoz számunkra lelki törést, hogy nem vagyunk tökéletesen szimmetrikusak, viszont törekedni akarunk arra, hogy ne jelentsen ez hátrányt a versenyzés során, akkor alkalmazhatunk bizonyos praktikákat a bemutatónk koreográfiájában. Pontosan dolgozzuk ki, és gyakoroljuk a pózolásunkat úgy, hogy az előnyös oldalainkat képesek legyünk kihangsúlyozni, a gyengeségeinket pedig elrejteni. Meg kell itt jegyezni, hogy napjaink testépítői olyan közel járnak a tökéletességhez, hogy kétlem, hogy ez megfelelő módszer legyen ahhoz, hogy bekerüljön az Mr. Olympia harcosai közé. Ahhoz sokkal, de sokkal többet kell tenni, mintsem elrejteni hiányosságainkat az éber, és szigorú bírák szeme elől.